"Hemligheten"-Del 5

Del 5

Samma vecka som vi började i skolan, var jag hemma och var sjuk. Den

hemska förkylningen hade kommit över mig. När jag låg där i min ensamhet

med näsdukar och nyponsoppa ringde det plötsligt på dörren. Jag smög mig

fram till dörren och tittade, det kanske bara var Jesper som hade glömt sina

nycklar? Men utanför dörren såg jag en kille som höll en stor kartong. Det

måste ju vara något viktigt, tänkte jag. Vred om låset och öppnade försiktigt

och sa:


- Hej.

- Hej, jag kommer från en Malmös privat budfirma , jag undrar om det finns

någon Jesper Palmström i detta hemmet?

- Ja, fast han är i skolan, kan jag hälsa något, sa jag.

- Detta är till honom, sa han samtidigt som han tittade på kartongen.

- Vad är det, sa jag.

- Det är papper, pärmar och lite annat från hans förra arbete, sa budkillen.


Vadå förra arbete, tänkte jag. Han har väl inte jobbat, han började ju direkt

med teaterhögskolan, precis som jag. Var det kanske från något extra jobb?

Jag tog i alla fall emot kartongen och stängde dörren. Vågar jag öppna och se

vad det är? Det är ju trots allt hans kartong, och det kanske är privat.


Det kröp i fingrarna på mig och efter någon timme kunde jag inte hålla mig

längre. Jag klippte upp tejpen så försiktigt jag kunde så han inte skulle märka

något. Överst låg 2 pärmar som där bara satt två lösa papper i. När jag kom

längre och längre ner fick jag syn på en svart mapp med en massa papper i.

Jag öppnade den och fick syn på ett papper längst fram där det stod med

stora bokstäver "Jesper Palmström". Jag bläddrade vidare i den stora bunten

med papper och fick syn på ett papper med en massa text:


" Jesper Palmström 880315-8076 blev den 20 december 2007 dömd för

misshandel på sin dåvarande flickvän. Han ska nu under ett halvårs tid ha

prövningstid i sitt hem för den åtalelsen av personliga skäl."


Kommentarer

Skriv vad du vill här:

Ditt fina namn:
Stamgäst?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du en blogg?:

Din åsikt:

Trackback