Sjuk värld


Bild från Aftonbladet

Är det inte en riktigt sjuk värld vi lever i? Var och varannan dag sker ett mord som oftast är inom en familj. Det är skrämmande. När det till och med finns program som "efterlyst" har det gått långt. I och för sig finns det programmet bara för att reda ut saker, men hela programmet består ju av misshandel, mord, våldtäkt och bedrägeri.

Jag är nog inte ensam om att inte känna mig säker när jag lämnar hemmet. Har jag stängt väskan? Har jag mobilen säkert så ingen kan ta den? Jag går tex ALDRIG hem själv när jag varit någonstans, det kvittar om jag bara varit lite längre ner på gatan. Många tänker säkert, det är inte så långt, men runt hörnet kan en mördare stå och ditt liv sätts på spel. Man ska alltid tänka en andra gång innan man fattar beslut, och följ hellre din kompis när han/hon säger att han/hon kan gå själv.

Hur som helst. Dom senast 2 åren, då jag verkligen blivit intresserad av allt som har med polis och kriminalitet och göra har jag lagt några "fall" på minnet. Vem minns inte Engla? Flickan som bara skulle cykla hem, men just den dagen skulle inte befinna sig där, för där fanns Anders Eklund.

En annan sak är ju tjejen som helt plötsligt bara försvann, som sedan hittades några dagar senare i skogen. Minns tyvärr inte namnet på denna tjej men det var i Norrland någonstans.

Morden i Arboga minns väl verkligen alla? Max och Saga, barn till deras mamma Emma. Barnen överlevde tyvärr inte det dom fick gå igenom, men mamman som blev brutalt misshandlad och svävade mellan liv och död i några dagars tid, minns delar av händelsen innan. Emma pekar ut sitt ex före detta flickvän till mördaren, och hon får fängelsestraff. Vad hade barnen gjort för att förtjäna att dö? Dog dom bara för att tyskan själv inte kunde få några barn? Fick Max och Saga dö, och inte uppleva ett händelsefullt liv för att just den morgonen kom tyskan och tystade världen?

Och en sak jag inte förstår mig på folk, hur kan man gå på äldre försvarslösa människor? Det var inte så längesen jag läste om en 78-årig man som hade blivit brutalt mördad och rånad i sitt hem. Helt försvarslös. Varför förtjänade han att dö? Varför hade dom valt ut honom? Likadant barn (men även såklart andra människor) varför ger man sig på dom??! Kan man inte sköta sitt eget och skita i andra människor. Precis som när det gäller misshandel och inbrott. Varför slå på en annan människa "bara för att"? Jag tror inte man har en speciell anledning varför man ger sig på en annan människa. Det handlar helt enkelt bara om tiden. Den personen befinner sig där på fel tidpunkt helt enkelt.

Tycker inte ni det är komiskt när man kan läsa i tidningarna efter ett mord, att personen som mördat gått igenom ett test för att se om han/hon är psykiskt sjuk, och får svaret nej. Personen är frisk och har alltså varit frisk när personen mördade. Men jag kan inte kalla en person frisk när man dödar en annan person. Gör ni det?

Jag har kanske nämnt det förut, men polis och allt vad det innebär intresserar mig rejält. Men hade man klarat av trycket? Trycket att se folk dö som fluger? Det är antagligen en vanesak, men första gången man hittar en oskyldig människa död, hur hade man reagerat?

Kan man inte bara låta andra människor vara så världen kan bli fred för en gång skull? Sluta misshandla och döda andra människor.

Samhället är som det är, men om alla hjälper till kan man stoppa våldet. Om man tex ser en tjej på bussen som känner sig hotad av en man, hoppa av på samma hållplats och se om hon behöver hjälp. Om du inte vågar göra det själv, försök få tag i en kompis för att få hjälp. Du räddar kanske tjejens liv den dagen.

Försöka kan alla i alla fall göra...

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag bor i härnösand och det är en liten stad.. så jäkla hemskt.

vila i frid <3

2010-05-14 @ 11:51:12
Postat av: Therese

Gud så bra skrivet. Jag håller med till 100%. Hur kan man mörda en persón? För mig är det helt sjukt.. Även om det är en liten bebis, en äldre person eller bara en annan människa.. gud vilken värld vi lever i.. äe usch säger jag.. Men tur att det finns många kloka människor också som aldrig i hela livet skulle kunna mörda någon, inte ens små söta djur hehe :P Kram!

2010-05-14 @ 11:57:27

Skriv vad du vill här:

Ditt fina namn:
Stamgäst?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du en blogg?:

Din åsikt:

Trackback