11 september minns alla..

Idag är det en speciell dag för hela världen. Detta datumet kommer alltid sitta i bakhuvudet för dom som var med om alla nyheter och alla extrasändningar på tv. Jag kommer ihåg att jag gick på lågstadiet eller mellanstadiet och såg en tjej komma gråtandes och låste in sig på toa. Jag fattade inte varför hon var så ledsen, men sen när lektionen började berättade vår "fröken" för oss vad som hade hänt och någon timme senare höll vi en tyst minut. Att något sånt stort kunde hända förstod man inte då, det är ändå 8 år sedan det hände. 11 september 2001.




Jag kommer ihåg att jag läste i många tidningar om allt som hände, och såg tornen falla på tv och om alla som hoppade från fönster för att försöka klara sig, vilket dom inte gjorde ändå. Det jag minns som starkast är när jag läste om en gravid kvinna som hoppade. Det var grymt tycker jag.



Två år senare år 2003 inträffar ytterligare en hemsk sak. Anna Lindh, politikern är och handlar och blir mördad. Jag minns att jag och Pernilla åkte och köpte kvällsposten och satt och läste samtidigt som vi åt pannkakor. Vi var ensamma hemma och tyckte det var jättespännande. Att man kunde följa varje steg som mördaren och Anna lindh tog var fascinerande tyckte vi då.



Jag tror att det kommer hända fler världshändelser under detta datumet framöver. Ett datum, då hela världen stannade till.


Kommentarer

Skriv vad du vill här:

Ditt fina namn:
Stamgäst?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du en blogg?:

Din åsikt:

Trackback