Mina marsvin!

Har precis noppat mina ögonbryn, orkar inte gå med buskiga ögonbryn tills jag ska till min frisör och plocka dom. Hon plockar inte dom lika bra mer, då plockar man hellre dom själv än betalar 110 kr för ngt som inte ens blir bra. Finare blir dom dessutom också när man gör det själv.

Har iaf just nu marsvinen ute, det märks att mina marsvin börjar bli gamla. Dom är ju 6 och 4 år. Marsvin lever runt 5-6 år, alltså är dom riktigt gamla. Mitt ena marsvin, det äldsta har det varit inte så jättemycket problem med. Mer än att hon kissade blod för något år sen, rätt allvarligt men eftersom det slutade av sig självt behövde vi aldrig åka iväg till veterinären. Vi gav bara henne en massa apelsin och grönsaker, så blev kisset genast bättre. Hon mådde ju aldrig dåligt under den perioden. Och sen den knutan som vi trodde var en tumör och när den bara växte och växte så trodde vi att hon snart såg slutet på livet, men ack så fel vi hade. Hennes knuta var ingen tumör,utan bara en varböld som nu är helt borta och frisk är hon. Dock har hon en massa tumörer i magen, som är väääldigt vanligt hos marsvin och när dom kommer upp i den åldern, så som 6 år är det inte lönt att operera. Så länge hon mår bra ska hon få leva :)  Det andra marsvinet däremot, hon har alltid varit försiktig av sig, aldrig så framåt som det äldsta.. men det kanske är så konstigt när hon fått mycket skit från den gamle kärringen eftersom hon är "ledaren". Hon (4åringen) har vi haft lite mer problem med, hon har problem även hon med sitt kisseri, en tid har det varit bra nu men nu är det dåligt igen. Det luktar urin i hela rummet och hon luktar desto mer på hennes mage och rumpan. Hon är ju pigg och så, men det kan inte vara roligt för henne själv att lukta apa.

Nej aldrig mer djur säger jag, man mår själv dåligt när dom blir sjuka. Jag vet inte hur jag kommer reagera när dom dör, bara jag slipper se dom döda i buren så är jag glad. Det fasar jag för var gång jag öppnar dörren till dom på morgonen. Då avlivar jag hellre dom, så man slipper se dom dö.



Djur är underbara så länge dom är friska. Men oj vad man ångrar sig när dom blir sjuka.

Kommentarer
Postat av: Sophia

oj, vad stora dom har blivit. Senast jag såg dom var dom ganska små :P

2008-12-15 @ 19:44:26

Skriv vad du vill här:

Ditt fina namn:
Stamgäst?

E-postadress: (bara jag som ser den)

Har du en blogg?:

Din åsikt:

Trackback